Hjem

Dorull salg er pengemaskin

Har du noen gang fått en på døra som vil selge deg pakker med dopapir? Eller har du allerede støttet en familie-medlem? De pengene du støtter med er en pengemaskin for mange – Både for den du støtter og forhandlere bak dopapiret.

– Kjøper du en dopapir-pakke for 400 kroner, støtter du med hele 200 kroner – Helt skattefritt.

– Forhandleren sitter igjen med resten, og selvfølgelig er det snakk om halvparten av summen. 200 kroner i omsetning og 100 kroner i innkjøpspris per dopapir pakke som kjøpes inn.

Les også: Forbrukerombudet krevet full stans av ulovlig dorullsalg

På en god dag kan forhandleren av dopapiret sitte igjen med et salg på over 100 000 kroner; Og dette er kun en gruppe det er snakk om…

Dette er veldig mye penger i omsetning på kun 1 salg! Hva om du har 10 russebusser som handler hos deg? Da har du nok runda årslønna..

Les også: Disse gutta jobber på dugnad for å få råd til russebuss

De største aktørene per dags dato, er nok dugnaden.no, dugnads-portalen og dugnadsiden. Disse omsetter for titals millioner kroner i året.

– Det hele handler om markedsføring

Jobben handler for det meste om markedsføring. Er bedriften flink til å vise seg frem på sosiale medier og være tilgjengelig på nettet kan dette skaffe dem kunder uten å nødvendigvis ha en selger bak skjermen.

Dorull salg er populær blant russen. Bilde: Privat (Instagram: Upstage 2018)

Konkurranser på Facebook og Instagram, influencer marketing og google rangeringer er de som slår an når det er snakk om dugnad og salg av doruller.

Men det er ikke alltid like lett som det høres ut som…

Les også: Selger dopapir for millioner 

Markedet for å starte opp en dugnads-bedrift er totalt overmettet, det finnes hundrevis av selskaper som tilbyr dugnader i form av doruller.

Tar du et rask søk på nettet med ordet “dugnad” finner du over 1,5 millioner “søk” resultater. Og om du klarer å finne et norsk domenenavn som handler om dugnader har du kanskje endte med å vinne lotto..  Det er rett og slett umulig å finne en domene navn som handler om dugnad, da må du virkelig være kreativ…For alle – da mener jeg alle domene navn er allerede tatt..

Her har du noen eksempler på navn som er tatt:

– Dugnadsmannen.no

– Dugnadforalle.no

– Russedugnad.no

– Dugnadpartner.no

– Dugnaden.no

– Dugnadsiden.no

– Dugnadsarbeid.no

– Norskdugnad.no

– Dugnadsguiden.no

etc, etc etc…..

Dette er hvordan Daniel Wellington (Filip Tysander) bygde opp en $228 millioner mote-imperiet

Nå til dags er det utrolig vanskelig å starte en bedrift som selger mote og merkevare produkter.

Hvis vi tar for oss alle mulige bransjer som finnes, kan vi med hånda på hjertet si at motebransjen er ordentlig mettet av konkurranse.

Skal du starte opp en bedrift som driver med mote, må du punge ut veldig mye kapital på starten. Du kan tenkte deg alle markedsførings-kostnadene og hele produksjonsprosessen du må gjennom…

og hvem har du som konkurrenter?

Jo… De gigantiske kjedene som monopoliserer hele markedet.

Dette skremte imidlertid ikke Filip Tysander, som alene startet opp Daniel Wellington i 2011. Filip visste at det hele dreide seg om markedsføring og riktig bruk av sosiale medier. Med en start kapital på 30 000 $ som han la inn fra egen lomme, klarte han å utvide selskapet til å bli verdt over 200 millioner dollar på 6 år.

Tenk så mye penger på så kort tid?!

Hvordan var det Filip Tysander klarte å knekke koden?

Les også: Startet Russebuss-business med studie lån, omsetter for over 5 millioner etter 3 år.

Jo, da må du nesten lese videre.

Pengemaskinen dreide seg om 2 ord: “Instagram Influenser

Koden er veldig lett å forstå: Istedenfor for å buke verdenskjente artister eller superstjerner til å promotere klokkene. Gikk Filip heller til de små Instagram profilene som hadde opp fra 2k – 10k følgere.

Idéen bak det hele var at mange små “influensere” hadde samme eller større innflytelse som en stor influenser. Flere og flere begynte å kjenne til merkevaren og klokkene spredte seg gjennom hele Instagram.

Filip bestemte seg for å gi en klokke i retur til alle som postet et bilde med Daniel Wellington klokke på Instagram. Og hvor mye kostet klokka for Philip?  **Hint** nesten ingenting…

Og du kan tenkte deg at hver gang en influenser postet et bilde av Philip sine klokker, genererte dette i gjennomsnitt 15 salg. Hvis du ganger 15 salg med 1000 bilder, har du plutselig solgt over 15 000 klokker. Ganger du klokkene med 1000 kr salgspris, sitter Philip igjen med 15 millioner norske kroner i omsetning.

Slik driver Philip sin markedsstrategi fra dagen han startet til den dagen idag. Men dessverre, den veksten han klarte å få til for 5 år siden, hadde aldri vært mulig å gjennomføre den dagen idag pga Instagram business.

Influenser markedsføring

Det er nesten umulig å gjennomføre en analyse av Daniel Wellington uten å ta opp ordentlig hva Influenser markedsføring er. Philip bygde opp hele selskapet ut fra dette konseptet og siden da har allerede tusenvis av bedrifter prøvd seg på samme konsept.

Les også: 9 tips for å lykkes med din Influencer Marketing

Hele tanken bak denne markedsføring-strategien er å kontaktet kjente “folk” og be dem markedsføre merkevaren din. Influenser markedsføring kan foregå på sosiale medier slik som instagram, facebook, youtube og snapchat. Det er også vanlig å bruke aviser, blader og ikke minst TV.

For at det skal være lønnsomt må du finne en metode for å holde kostnadene lavere enn inntekten.

Du må aldri tenkte at influenser markedsføring er noe spesiell nytt. Da kjente merkevarer har allerede punget ut millioner for at kjente artister og modeller skal representere deres merkevarer på magasiner, aviser og TV-annonser.

Men slik som vi nevnte tidligere i artikkelen tenkte Philip utafor boksen og vridde om hele idéen;

Influensere er ikke bare kjente folk eller artister, influensere kan også være de menneskene du ser opp til. Den nærmeste storebroren eller søster, vennene dine, den populære gutten på skolen, reisebloggen på youtube og mer..

Russebussmarked.no som driver med salg og kjøp av russebuss, har skjønt hele greia bak influenser markedsføring, denne gangen på instagram (Instagram influenser).

De ønsker å spre ordet om at de selger russebusser ved å få sine kunder til å skrive et innlegg om dem.

Brøde, søstre og yngre ser opp til russen, hvorfor skal de ikke se opp til “russebussmarked“?

De skriver jo så bra om dem?

Hva er neste?

LØP OG KJØP!

Analyse av Daniel Wellington

Strukturen av hjemmesiden

Nå starter vi med det morsomme. Vi skal nemlig analysere hele markedsstrategien til Daniel Wellington. Vi kommer til å starte med strukturen av hjemmesiden, jobbe oss nedover mot SEO, teste hastigheten og titte rundt på nettverket til Daniel Wellington.

Philip sin hjemmeside: https://www.danielwellington.com har en struktur som er basert på flere undermapper. Siden Daniel har blitt en verdenskjent merke, er hjemmesiden satt opp i flere språk. F.eks er den norske hjemmesiden til Philip satt opp slik: https://www.danielwellington.com/no/, den australske hjemmesiden (helt på andre siden av jorden) har sin egen domene: https://www.danielwellington.com/au/.

Dette er en svært fordel for Daniel Wellington, da alle innkommende lenker fra alle domener og land går direkte til hoved-nettsiden: https://www.danielwellington.com. Dette er med på å samle opp hele “SEO-juicen” inn på hovedsiden og forsterke Google rangeringen til Daniel Wellington.

Dybde på undersidene

Jo nærme du holder undersidene fra startsiden, jo lettere er det å holde kundene orientert på siden.

Det samme gjelder for Google-rangeringer, da det er lettere for Google bots å bevege seg rundt på siden.

F.eks jo nærmeste kontaktskjema er plassert startsiden, jo lettere er det for dine kunder å komme i kontakt med deg.

Som vi kan se på bildet ovenfor, er 24% av sidene 6 klikk unna hjemmesiden. Det betyr at du som bruker må gå gjennom hele 6 forskjellige sider for å kunne finne det du leter etter…

Ut ifra vår analyse, må dette forbedres…

Philip må forandre sin interne link-strategi for å kunne redusere dybden på undersidene. Dette kunne bli forbedret om lenkene ble plassert på bunnen av hver side, med unike lenker fra side til side. Har du f.eks en side som handler om gull-klokker, hadde vært flott om lenkene under handlet om

For øyeblikket er alle lenkene identiske på alle sidene. Ved å endre alle lenkene dedikert til hver side, vil dette forbedre brukeropplevelsen hos besøkeren.

Hastighet og hosting

Hastigheten til Daniel Wellington er ikke helt overraskende bra.

Hvis vi tar en raskt tur på pingdom, vil vi kunne se at siden laster opp på hele 2,17 sekunder.

Philip har et par ting han må fikse på; “Performance grade” er på D.

Her er det tre hovedfaktorer for at siden tar såpass lang tid å laste opp:

  • Bilder
  • Scripts
  • Treig Server

Hvis vi går inn på bildene til DW, er det disse som tar en av de største plassene på hjemmesiden. Ettersom dette er en mote-nettsted, er det vanskelig å gjøre bildene mindre. Gjør du bildene mindre, kan du risikere at kvaliteten på bildene sviktes. Philip kan heller ikke fjerne bildene, da en mote-nettsted uten bilder, er verdiløs.

Det vi hadde anbefalt Philip å gjøre, er å sjekke ut flere servere. En dårlig server kan være grunnen til at nettsiden blir såpass treig. Spesielt skjer dette når du har en server som deles med andre nettsider.

En anbefalt hastighet er mellom 0,7 – 1,5 sekunder. Over 2,5 sekunder risikerer du at kunden forlater siden din og går til konkurrenten. Det sies at hele 50% av besøkende forventer at siden din laster ned raskere enn 2 sekunder.

Les også: 4 tips til mye raskere nettsted

Trafikk og nøkkelord

Daniel Wellington er et monster… I desember 2017 hadde hjemmesiden hele 5 millioner visninger. Dette er et enormt tall!

Ikke rart flere fikk klokker under juletreet…

Paragrafen under er en screenshot fra SimilarWeb. Her ser vi en paragraf som analyserer inngående trafikk til siden.

Går vi over til hvordan besøkende ender på hjemmesiden, er det klart at Google dominerer. Hele 60,56% søker etter nøkkelord for å finne fram til Daniel Wellington.

22,38% av besøkende kommer direkte inn på hjemmesiden ved å trykke på “danielwellington.com” på søkefeltet.

11,42% finner hjemmesiden fra sosiale medier slik som facebook, instagram og andre kjente kanaler.

Resten av prosentene er referanser, mail og TV-display.

Går vi over på analyse av nøkkelord, ser vi at trafikken til Daniel Wellington blir generert ved at folk søker på “Daniel Wellington”, “Daniel Wellington watch” og “DW watches” på søkefeltet.